Zadání ZS/LS 2012/13
Motto: „Dítě, když se narodí, když vstoupí do našeho světa, ví o něm všechno a není potřeba je ničemu učit. Jenomže sotva opustí klín matky, obklopí je houf ušlechtilých samic a ty se nad novorozenětem skloní a spustí ŤUŤUŤUŤUŤUŤU ŇUŇUŇUŇUŇUŇU. Dítě oněmí hrůzou. Více než rok není schopno kloudného slova, zpočátku jenom leží a neartikulovaně řve. Rehabilitace po porodním šoku trvá léta. Úkolem Neutilitární pedagogiky je pomáhat každému na této nelehké cestě.“ Prolog z pořadu Neutilitární pedagogika Josefa Daňka a Blahoslava Rozbořila
Semestrální zadání otevírá problematiku v širokém smyslu: od výchovy jako nástroje socializace jednotlice – přes problematiku osvojování základních pravidel, společenských norem, dovedností a poznatků – až po specifičtější formování jednotlivců a skupin. Projekt se může odvíjet v konkrétní interakci určité skupiny, společenství, i ve vztahu jednotlivců. Práce ústí mj. v komunikaci v ateliéru, kterou také může tematizovat. Spíše než ilustrovat téma, nebo se nořit do problémů pedagogiky, je zadání výzvou, ke zvážení vlastní zkušenosti, postoje k výchově, škole, autoritám. Chce povzbudit aktivní účast na hře „vzdělávání“, hledání tvůrčích, třeba i subverzivních modelů interakce výchovy. Zadání je vymezené i jako podnět k uvažování o samotném procesu semestrální práce, vzájemném ovlivňování v ateliéru i ve škole. Odhalování, zviditelňování systému v němž fungujeme může vést ke kreativnímu, naplnění spolupráce, společné komunikace.
Ke stažení: 
PDF icon vychova.pdf
Literatura: 
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 1, 2007, č. 1–2.
Claire Bishop, Artificial Hells, Participatory Art and the Politics of Spectarorship, Verso, London, New York 2012/ hlavně kapitola: Pedagogic Projects: ‘How do you bring a classroom to life as if it were a work of art?’ p. 241–274
Claire Bishop, ‘The New Masters of the Liberal Arts: Artists Rewrite the Rules of Pedagogy’, Modern Painters, September 2007, p. 86– 9.
Paul O’Neill and Mick Wilson (eds.), Curating and the Educational Turn, Amsterdam: De Appel/Open Editions, 2010.
Luis Camnitzer, ‘The Input of Pedagogy’, in Conceptualism in Latin American Art: Didactics of Liberation, Austin: University of Texas Press, 2007, pp. 109– 15.
Jan Verwoert, ‘Class Action’, Frieze, September 2006, pp. 150– 5.
Jan Verwoert, ‘The Boss: On the Unresolved Question of Authority in Joseph Beuys’ Oeuvre and Public Image’, e- flux journal, 1, December 2008, available at www.e-flux.com.
Beuys, interviewed by Willoughby Sharp, in Lippard, Six Years, pp.121– 2.
Łukasz Ronduda, ‘Games, Actions and Interactions: Film and the Tradition
of Oskar Hansen’s Open Form’, in Łukasz Ronduda and Florian Zeyfang (eds.), 1, 2, 3... Avant- Gardes: Film/ Art between Experiment and Archive, Warsaw and Berlin: CCA Uzajdowski Castle and Sternberg Press, 2007, p. 91.
Dietrich Lemkel, ‘Mourning Bologna’, e- flux journal, 14, March 2010, available at www.e-flux.com.
Irit Rogoff, ‘Academy as Potentiality’, in A.C.A.D.E.M.Y, Frankfurt: Revolver, 2006, pp. 13– 20.
Filliou, Robert. Lehren und Lernen als Aufführungs Künste/Teaching and Learning as Performance Arts. Cologne and New York: Verlag Walther König, 1970.
Kuoni, Carin. Energy Plan for the Western Man: Joseph Beuys in America. New York: Four Walls Eight Windows, 1990.
Tisdall, Caroline. Joseph Beuys. New York: The Solomon R. Guggenheim Museum, 1979.
Andrea Phillips, ‘Educational Aesthetics’, in Paul O’Neill and Mick Wilson (eds.), Curating and the Educational Turn, Amsterdam: De Appel/ Open Editions, 2010, p. 93.

http://www.artandeducation.net/paper/pedagogical-paradigms-documenta%E2%...
http://www.summerhillschool.co.uk/
http://monoskop.org/Oskar_Hansen
http://open-form.blogspot.cz/2009/01/original-1959-open-form-manifesto.html
http://www.artmuseum.pl/filmoteka/?l=1&id=592
http://www.artandeducation.net/
http://brodypaetau.com/
www.mildredslane.com



Nedávné projekty např.: Cybermohalla by Sarai.net in New Delhi (2001–); the School of Missing Studies (2002–); Nils Norman’s Exploding School (integrated into the Royal Danish Academy of Art, 2007–) and University of Trash (Sculpture Center, New York, 2009); Vik Muniz’s art school for children from the Rio favelas (Centro Espacial Vik Muniz, 2006–); Anton Vidokle’s unitednationsplaza, Berlin (2007– 8) and Night School, New York (2008– 9); The Bruce High Quality Foundation University (New York, 2009–); and 16 Beaver’s weekly readings and discussions (1999).

Události např.: Tate Modern’s conference Rethinking Arts Education for the 21st Century (July 2005); Portikus’s conference Academy Remix (November 2005); the joint exhibition/ publication project between the Van Abbe Museum in Eindhoven and MuHKA in Antwerp called Academy: Learning from Art/ Learning from the Museum (Autumn 2006); SUMMIT: Academy as Potentiality, a twoday workshop in Berlin (May 2007); Transpedagogy: Contemporary Art and the Vehicles of Education (MoMA, New York, 2009); Questioning the Academy, Cooper Union, New York (Autumn 2009); Radical Education, Moderna Galerija Ljubljana (Autumn 2009); Extra- Curricular: Between Art & Pedagogy (University of Toronto, Spring 2010); Schooling and De- Schooling (Hayward Gallery, May 2010) and Beyond the Academy: Research as Exhibition (Tate Britain, May 2010). To these we could add Frieze magazine’s special issue on art schools (September 2006); the September 2007 issue of Modern Painters; the March 2007 issue of Maska titled ‘Art in the Grip of Education’; and numerous articles in e-flux journal, special issue no. 14 (March 2010) edited by Irit Rogoff and focusing on the Bologna Process. See also the publication Art Schools, edited by Steven H. Madoff (Cambridge, MA: MIT Press, 2009), and O’Neill and Wilson (eds.), Curating and the Educational Turn, and Brad Buckley and John Conomos (eds.), Rethinking the Contemporary Art School (Halifax: Nova Scotia College of Art and Design, 2010). The third of Documenta 12’s leitmotifs, ‘What is to be done?’, focused on education, the eponymous title of the last of its three Readers.