VLADIMÍR MERTA//MARIAN PALLA//STUDENTI//E-GALLERY//PLENÉRY//VÝSTAVY//KLAUZURY ETC.//UDÁLOSTI//SINGULARITA//ESTETIKA//ODKAZY//E-BOOK
ENVIRONMENT - Ateliér Fakulty výtvarných umění VUT v Brně
Dezider Tóth - Monogramista
13.3.1947 Výčapy - Opatovce Studium - 1962-1966 ŠUP Bratislava (prof. Fila. prof. Schwartz). 1966-1972 Vysoká škola výtvarných umění v Bratislavě (prof. J. Matejka) Oblasti tvorby - kresba, grafika, objekty, fotografie, instalace Zastoupení ve sbírkách ŠG BB - grafika 70-tých a 80-tých let Výstavy pořádané galerií v Banské Bystřici - 1971 Účast na 1. bienále Súčasná slovenská grafika Dezider Tóth (TD) cyklus Partitúr (1976 - 78), které ale nejsou kreslené jako záznam, anebo návod k akustickéj hře. Tématem se mu stává tradiční lineární osnova a bělost papíru, která autora vyprovokovala k drsnejším i lyrickým zásahům a reflexím. Notovou osnovu buď rozháže jako je to v listech partitúr (50, 500, 1500V), anebo překryje, pokrčí, vyčeše, navije jako se dá vidět v listech Liečenie ticha. Kořeny cyklu 69 partitúr sa dají objevit v obraze Praesidium Naturae (1971), kdy byl ten nejvšednejší igelitový kuchyňský ubrus použitý jako podklad pro notovou osnovu potištěnou stopami ptačích noh. Druhý vystavený cyklus kreseb Vyhasínanie do svetla (1986-1990) považujeme sa symbolickou tečku období 80-tých roků. (T.D. se potom spíše věnoval tvorbě objektů a instalací) Cyklus kreseb a stop po ohni zápalek na ručním papíře se charakteristicky (tóthovsky) volně pohybuje mezi textem vizuální poezie, záznamem akce či ilustrací obrázkového písma dávných kultur. ......Proces ideologizace grafické a vůbec umělecké tvorby a jeíj estetizace, skluz do tzv. hravé a neproblémové polohy se jasně dokumentuje i ve sbírce galerie. Zrcadlí je i jednotlivé ročníky pravidelné přehlídky slovenské grafiky, kde zjevně slibný první ročník (v roku 1971 ) vystřídalo dlouhé období relativní stagnace a cenzurovaných nežádoucích poloh. V sledovaném období však vedle sebe existují tři kvalitní a zásadní výrazové polohy grafiky. Figurativní, imaginatívní (Hložník, Brunovský, Gažovič a další), abstraktní (informelová a konstruktivně-geometrická linie) a konceptuální programy (Filko, Sikora, Dezider Tóth, Koller, Laubert, Meliš, Jankovič a ďalší). Sochári Jozef Jankovič ( 1937) a Juraj Meliš ( 1943) se v průběhu 70-tých a 80-tých let do značné míry věnovali tvorbě grafiky persiflující společenské praktiky nesvobody myšlení. Velká část konceptuálně orientované grafiky prosazovala právě svobodu poznání a názorů na bytí -jeho vědecké i duchovní poznání. S prvními pokusy počítačové grafiky přišel Jozef Jankovič a poté i generačně mladší Daniel Fischer (1950). Tato linie v slovenské grafice, ktorou iniciovali Hložník a Brunovský našla na přelomu 70-tých a 80-tých roků několik autentických a výrazově nových pokračovatelů, kteří precizovali i technickou virtuozitu a dokonalost. Patří sem především Dušan Kállay (1943), Robert Brun (1948), Karol Ondreička (1944), Kamila Štanclová ( 1945), Alžbeta Stefunková-Szabová ( 1941 ), Igor Rumanský ( 1946) a další. Soutěž Najkrajšie knihy Slovenska má mnohaletou tradici, pravidelně se organizuje už od roku 1965. Konfrontují se v ní vrcholné výkony ilustrátorské, grafické a vydavatelské práce, graficko-ilustračních řešení a celkového technického zpracování. Hlavními organizátory soutěže jsou: Ministerstvo kultury Slovenské republiky, Slovenské národní literární muzeum Památníku národní kultury Matice slovenské, Svaz polygrafie na Slovensku a BIBIANA, mezinárodní dům umění pro děti. Kniha Noha k nohe Jedna z prvních konceptuálních knih pro děti. Pohádky, akce, fotozáznamy a interaktivní hry pro děti a jejich rodiče. Stopařův průvodce po lidech, zvířatech, věcech a po všem, co zanechává stopy.